Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Voňavé, křupavé a plné chuti - prasátko jménem Porchetta

Nejoblíbenější rychlé občerstvení v Itálii voní po jemném vepřovém mase, bylinkách a křupavé kůrce. Žádná placatá rozemletá kráva v housce s marmeládou ji absolutně nemůže konkurovat. Prasátko se tady jmenuje Porchetta a najdete jí napříč celou Itálií ve stáncích, na trzích, u prodejců  podél cest, ale i v masnách a obyčejných obchodech. 

Porchetta ( vyslovuj PORKETA, nikoli porčeta ani poršeta) je v podstatě pečená roláda z vepřového masa. Tělo prasátka je očištěno, vykostěno, proloženo kořením, bylinkami a nádivkou z drobů, zpět zarolováno a pomaloučku rožněno nad dřevěným uhlím. Krájí se na tenké plátky i s křupavou kůrkou a podává se buď teplé třeba s bramborovou kaší nebo studené v čerstvé housce. Teplá porchetta rozvine na maximum svou chuť a vůni všech aromatických bylin.

Jenom o tom píšu a sbíhají se mi sliny. A to jsem si na ni pochutnávala na včerejším květinovém trhu. Asi dvě hodiny po vydatném obědě a přesto jsem jejímu lákání neodolala. Jíst kolem čtvrté odpoledne je v Itálii dost nezvyklé a můj muž mi to dal patřičně najevo, ale pak snědl větší porci než já. No tak už to chodí.

Zajímalo mě, kde má vlastně porchetta svůj původ a dočetla jsem se, že se o ní pere hned několik italských regionů. Nejvíc se ovšem mluví o malém městečku Ariccia, nedaleko Říma, kde údajně vznikla originální receptura. Každý region, kde se porchetta vyrábí , má samozřejmě svůj vlastní osvědčený recept, a tak se chuť této italské lahůdky jemně liší. Někde je nadívaná divokým fenyklem, někde česnekem, jinde ucítíte silnější vůni rozmarýnu a tymiánu a někde vás dokonce překvapí chuť višní a mandlí.

Nechejte si tenoučké plátky jemného masa spolu s kořením a bylinkami rozložit do rozkrojené křupavé housky, posaďte se venku na lavičku, do trávy či na schody katedrály a v klidu si tuto lahůdku vychutnejte. Jakmile se vám první sousto rozplyne na jazyku, okamžitě zapomenete na všechny  Meky, Burgry a Colonely. Věřte mi.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Zuzana De Rosa | pondělí 23.3.2015 14:27 | karma článku: 24,16 | přečteno: 1933x
  • Další články autora

Zuzana De Rosa

Jak se (ne)hubne v Itálii

Zhubnout v Itálii? Pro mě naprosto neřešitelný problém. Já vždycky zhubnu jen v Česku. Teď zrovna jsem se vrátila a známí Italové si mě se zájmem prohlíželi a ptali se mě, jak je možné, že mě tak krátký pobyt doma změnil.

11.5.2015 v 8:12 | Karma: 30,57 | Přečteno: 4208x | Diskuse| Ostatní

Zuzana De Rosa

Velikonoce v Itálii? Plus 10 kg !!!

Prožít velikonoční svátky v Itálii znamená připravit se na to, že vaše snaha zhubnout dostane vážné trhliny a všechna kila, která jste od Vánoc pracně shodili, se vám znovu budou vysmívat z nedopnutých kalhot. Italskými Velikonocemi se totiž musíte doslova „prožrat“.

28.3.2015 v 11:27 | Karma: 26,92 | Přečteno: 4310x | Diskuse| Cestování

Zuzana De Rosa

Omyl jménem Mozzarella

Za devatero horami a devatero řekami, v jedné malé vesnici v italské Kampánii, žil byl sýrař Pasquale. Jednoho dne se probudil do zakaboněného rána, i z postele vstal jak se říká zadkem napřed, nasnídal se a ještě celý rozcuchaný

16.3.2015 v 15:32 | Karma: 27,93 | Přečteno: 4605x | Diskuse| Cestování

Zuzana De Rosa

Můj (ne)přítel automobil

Já a automobil máme spolu takový zvláštní vztah-nevztah. Toužíme po sobě, ale nejsme příliš kompatibilní. Řízení mě v útlém mládí nikdy neoslovilo a to se mi na stará kolena vymstilo.

13.3.2015 v 13:42 | Karma: 18,23 | Přečteno: 863x | Diskuse| Ostatní

Zuzana De Rosa

Milostná romance v San Remu

S festivalem v San Remu je to tak trochu jako s Berlusconim - nikdo ho nechce, ale všichni ho volí. Stejně tak je to i se sledovaností tohoto hudebního festivalu. Údajně nikoho nezajímá, ale všíchni se něj koukají.

13.2.2015 v 1:31 | Karma: 30,12 | Přečteno: 8128x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média

6. května 2024  12:35

Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...

S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti

6. května 2024  12:02,  aktualizováno  13:46

Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

V Belgorodu se zhroutil obytný dům, podle úřadů po ukrajinském útoku

12. května 2024  11:48,  aktualizováno  14:25

Sledujeme online V ruském Belgorodu se částečně zhroutila vícepodlažní obytná panelová budova. Úřady nejprve...

Malostranský zápisník: Politické i ryze nepolitické hry českého engéše

12. května 2024

Premium Jak se interpeluje mezi náčelníkem generálního štábu a o 11 let mladší poslankyní? Při jaké pietě...

Část farmářů odškodníme. Další protesty jsou podpásovka, řekl Výborný

12. května 2024  12:57,  aktualizováno  13:10

Pěstitelům, kteří neměli pojištění proti mrazům, bude stát krátit kompenzace o polovinu. V pořadu...

Ukrajina z Charkovské oblasti evakuovala čtyři tisíce lidí, Rusko hlásí úspěšné tažení

12. května 2024

Sledujeme online Z pohraničních částí ukrajinské Charkovské oblasti, která čelí ruské ofenzivě, úřady evakuovaly...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 22
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2178x
Píšu jen tak, pro radost.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Oblíbené blogy